marts, 2016

29mar19:3021:00Foredrag: Roskilde Domkirke - de danske kongers gravkirke

Mere

Detaljer om begivenheden

v/Ulla Kjær, museumsinspektør og seniorforsker, Nationalmuseet.

De danske kongers gravkirke. Det er en titel, som i det danske kongedømmes historie har været hæftet på flere kirker, men som i de sidste 450 år har tilhørt Roskilde Domkirke. Flere regenter fra før denne tid ligger dog også begravet her. Om den allerførste var Danmarks første kristne konge, Harald Blåtand, er omdiskuteret, men meget taler for, at det er korrekt, og at det hænger sammen med, at det var Harald Blåtand, der grundlagde kirken, dvs. den kirke, der var den første på stedet. Alle de resterende kongelige begravelser er til gengæld uomtvistelige.
Op igennem middelalderen var stiftsbyen Roskilde et knudepunkt af største betydning, og det var velgennemtænkt, at kirken her blev valgt som gravsted for dronning Margrethe 1. Margrethe 1’s pragtfulde sarkofag fik sin plads i højkoret, men da en af hendes efterfølgere på tronen, den første regent af den oldenburgske stamme Christian 1., i 1457 besluttede også at lade sig gravlægge i Roskilde Domkirke, valgte han at tilføje et kapel. Lidt over hundrede år senere lod Frederik 2. liget af sin fader, Christian 3., føre til det samme kapel i Roskilde. Frederik 2. blev efter sit eget ønske også selv gravlagt her, og sidenhen har alle Danmarks regenter fundet deres sidste hvilested i Roskilde Domkirke. I dette foredrag giver Ulla Kjær en oversigtlig gennemgang af Roskilde Domkirke som kongelig gravkirke med udvalgte nedslag.

Pris 25 kr. Gratis for medlemmer af Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund.

(Tirsdag) 19:30 - 21:00

Roskilde Bibliotek

Dr. Margrethes Vej 14, Roskilde.

Åbent i dag
d.26-4-2024